Hva kan du klage på?
Send klagen til den du skal klage på.
Skal du klage må du sende skriftlig klage til den du klager på, det vil si til helsestasjons- og skolehelsetjenesten, som har ansvaret for beslutningen du klager på. Enheten du klager på skal få mulighet til å vurdere din klage og gjøre om sin opprinnelige avgjørelse. Er de fortsatt uenige med deg, sender de klagen videre til fylkesmannen.
Hva bør du skrive i klagen?
I klagen må du oppgi navn og adresse. Du bør også opplyse om telefonnummer. Klager du på vegne av ditt barn bør du oppgi barnets personnummer.
Du må også forklare hva klagen gjelder og hvem som har tatt avgjørelsen du klager på. Er det en skriftlig avgjørelse du klager på, bør du legge ved en kopi av denne.
Du bør også beskrive hva du mener er feil med avgjørelsen og hvorfor du mener det er feil. Fortell også hva du vil ha endret ved avgjørelsen du klager på.
Pasient og brukerombudet hjelper deg å klage
Ønsker du hjelp til å skrive klage, eller få råd og veiledning om hvordan du bør gå videre kan du ta kontakt med Pasient- og brukerombudet i ditt fylke. De svarer også på generelle spørsmål om helsetjenester, og kan møte helsepersonell og saksbehandlere sammen med deg.
Det er gratis å klage
Det koster ikke noe å klage eller å få behandlet klagen. Du må ikke betale gebyrer.
Avgjørelsen i klagesaken er endelig
Du kan ikke klage på fylkesmannens avgjørelse i klagesaken. Både du og den du har klaget på må rette dere etter fylkesmannens beslutning.
Tilsynssaker
Dersom du mener at helsepersonell begår feil eller lovbrudd når de behandler deg kan du melde fra om dette til fylkesmannen. Sakene som da blir opprettet blir kalt tilsynssaker.
Om helsetjenesten og helsepersonellet ikke har handlet i samsvar med sine plikter blir dette påpekt overfor dem, og de får beskjed om å endre sin praksis. I alvorlige tilfeller vil fylkesmannen be Statens helsetilsyn reagere mot helsetjenesten med å gi pålegg, advarsel, eller tilbakekalle autorisasjonen.
Mer informasjon:
Helsenorge.no